• Just Arrived

Startade som integrationsprojekt - blev trippel gasellföretag på köpet

Just Arrived har precis inlett ett nytt och spännande samarbete med Vardagsfrid, ett städbolag där integration och inkludering står i fokus. Inför samarbetet hälsade vi på hos Vardagsfrid och fick chansen att prata med bolagets grundare och VD, Torkel Kristoffers.


Torkel, berätta kort om Vardagsfrid och er vision?


“Vardagsfrid skapar lönsamhet genom att leverera bekymmersfrihet för engagerade medmänniskor och högpresterande organisationer. Detta görs genom inkluderande jobbintegration och samhällsnytta där kund, organisation och medarbetare tillsammans skapar en arbetsplats där kulturella och språkliga barriärer bryts ner.


Vardagsfrid startade egentligen som ett integrationsprojekt 2012. Jag var irriterad över att det skulle ta, i snitt, 7 år innan man fick jobb i sitt nya hemland Sverige. Exkludering från arbetsmarknaden är ett stort segregationsproblem. Att se sin förälder sitta sysslolös och utan värde har negativa effekter på nästa generation.


Genom att skapa en repeterbar rutin, som kan utbildas med fysiska rörelsemönster och låga kommunikationskrav, kan man bygga en skalbar verksamhet som löser delar av ovanstående. Integrationen finansieras genom specialistteam utbildade i hemstädning och lokalvård och levererar till Stockholm, Uppsala, Västerås samt Norrtälje.”


Varför valde ni att inleda samarbete med Just Arrived?


“Vår gemensamma mission att med snabb jobbintegration skapa ett bättre och mer friktionsfritt samhälle. Med en bra reach in i vår målgrupp kan vi hitta fler överpresterande personer som begränsats in på marknaden pga deras förmåga att uttrycka sig på svenska.”


Vad skulle du säga är Vardagsfrids framgångssaga som gjort att ni är där ni är idag?


“När jag grundade Vardagsfrid visste jag att vi skulle bli ett unikt bolag. Jag visste då att vägen till framgång inte skulle vara att ta 'de kunder jag kom åt' och göra jobbet så gott vi kunde. Nej, istället såg jag till att vi är specialister på en sak, då kan vi utbilda mycket på en rutin som man fysiskt lär sig 100% och sen tar till nästa kundmiljö - trots personal med något svag svenska. Därför blir man certificerad hos oss för varje respektive tjänst så att kundservice kan matcha kunder och kompetens på ett bra sätt.


Integrationen görs inte av mig eller mina anställda, utan av alla de som har Sverige som sin plats i livet, oavsett nationalitet eller medborgarskap. Att på svenska söka förståelse för svenska marknaden och andra saker där svensken är avvikande ur ett globalt perspektiv.”


Slutligen, vad skulle du vilja säga till andra beslutsfattare/arbetsgivare?


“Gör det ordentligt, eller skit i det. Att upplåta en lönebidrags-plats under lönebidrags-period är bara olönsamt för arbetsgivare, arbetstagare och samhället i stort. Enda resultatet är att hen får ett CV som skriker 'inte värt att jobba med för riktig lön'.


Så ställ krav, förklara, coacha och var snäll.”




145 visningar0 kommentarer
  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Spotify

2020 Just Arrived

Just Arrived Logo_long.png